fredag 6 juni 2014

Påsken i Köln!

Efter en del velande och mycket googlande så bestämde vi oss alltså för att fira påsken 2014 i Köln och jag tog tåget! Och vilken tågresa sen! Troligtvis min bästa hittills! Allt började med att jag stod på perrongen, "mitt" tåg hade precis kommit upp som nästa på spåret där jag stod och jag en känsla av lättnad sköljde över mig. Och så kom ett tåg, men konduktören kom ut och visslade, och så försvann destinationen från displayen och pga detta så tog min idag vän S kontakt med mig för att kolla om jag förstod vad som hänt! En fantastiskt vänskap var född! Det visade sig nämligen så att det tåg som kom bara skulle släppa av lite folk för att sedan fara vidare, vårt kom sen några minuter efter! Men tillbaka till vänskapen. Det visade sig att vi skulle åka samma tåg (trots två byten) hela vägen tills jag skulle hoppa av i Köln och hon fortsätta! Resan skulle ta runt 4 h med byten men tiden gick snabbt! Vi hade otroligt mycket att prata om och tiden bara flög iväg! Lyckligtvis hann vi få reda på varandras namn (Facebook ^^) och när jag anlände till Köln var jag på riktigt high on life! Vem kunde tro att jag skulle hitta en ny vän på en tråkig transportresa till mitt mål!? Otippat och fantastiskt roligt!


Väl i Köln blev jag mött av min syster som anlänt ett par timmar tidigare och som därför hunnit checka in på vårt lilla B&B och redan bekantat sig med staden lite grann! Jag hade tänkt mig en tidig natt men det var svårt att varva ner efter min fantastiska tågresa så jag pratade halva natten tills vi slutligen somnade!




Lördagen bjöd på fantastiskt soligt väder och efter en mindre lyckad frukost (Tacka vet jag nordisk frukostbuffé!) begav vi oss över bron och ut på stan! Vi (läs jag, familjens nuvarande bokningsansvariga,.) hade bokat vårt boende med kraven "billigt & centralt" och det hade vi verkligen lyckats med! Vi vandrade och fotade och rätt snart nådde vi ett "måste" att se när man besöker Köln, der Kölner Dom! Och likt alla andra, speciellt asiatiska turister stanna vi givetvis till och fotograferade och tittade in för ett snabbt besök för att sedan besöka stadens shoppinggator!









Några timmar senare kurrade magen och plånboken grät så vi steg in på en mysig tysk pub för lite traditionell lunch för att sedan fortsätta bekanta oss med vår nya stad! Vi hann även med ett fikastop, ett besök i en tysk matbutik och en fotoshoot på bron i solnedgången innan vi vandrade hem, bytte om och besökte det närliggande tivolit för billig middag och fyrverkerier innan speciellt mina ben och kropp var redo att säga god natt!







Resten av påsken kommer i nästa inlägg, stay tuned!

Au revoir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar